The State of Scientific Communication between Faculty members In Geography Department and GIS
Main Article Content
Abstract
This Scientific communication between faculty members is one of the most important means adopted between them, because it has a role in the maturity and development of information. Transfer of information and data that includes topics within the strict jurisdiction and general topics between faculty members through means of communication that include communication through direct dialogue and communication through scientific seminars and social networking sites.
The most important conclusions are that the scientific communication between the faculty members in the Department of Geography and Geographical Information Systems is characterized by a scientific level of high efficiency, which contributes to the continuity of scientific communication, which has a role in the maturity of information and the development of scientific members.
Article Details
This work is licensed under a Creative Commons Attribution-ShareAlike 4.0 International License.
References
ـ اتحاد جمعيات التنمية الإدارية، المجلة العاشرة، العدد1، 1977.
ـ الوردي، زكي حسين وقنديلجي, عامر إبراهيم، الاتصالات، البصرة، 1990.
ـ بدر, حمد أنور ، التجديد في الاتصال العلمي. الاسكندرية, دار الثقافة العلمية، 2003.
ـ جارفي, وليم، ترجمة حشمت قاسم, الاتصال العلمي أساس النشاط العلمي, تيسير سبل تبادل المعلومات بين المكتبيين الباحثين المهندسين الدارسين, بيروت, الدار العربية للموسوعات،1983.
ـ همشري، عمر و بوعزة، عبدالمجيد, واقع استخدام شبكة الانترنت من قبل أعضاء الهيئة التدريسية بجامعـة الـسلطان قـابوس. دراسـات الأردن, 2000.
ـ العريشي, جبريل بن حسن, الاتصال العلمي والمكتبات الرقمية, مراجعة علمية لقضايا لتأثير والتأثر والاتجاهات المستقبلية, دراسات عربية في المكتبات وعلم المعلومات. مج 12، ع2 مايو 2007.
ـ علم الدين, محمود, تكنولوجيا المعلومات وصناعة الاتصال الجماهيري, العربي للنشر والتوزيع، القاهرة ,1990.
ـ محمد, مها أحمد إبراهيم, الاتصال العلمي عن بعد webinar للمتخصصين في مجال المعلوماتية ودورها في مشاركة المعرفة, قاعدة اليسير أنموذجاً, مجلة التعليم عن بُعد والتعليم المفتوح مج 4 ،ع 7 يونيه ـ ديسمبر 2016م.
ـ إبراهيم, خديجة عبد العزيز علي, واقع استخدام شبكات التواصل الاجتماعي في العملية التعليمية بجامعات صعيد مصر (دراسة ميدانية), مجلة العلوم التربوية, العدد الثالث-جـ٢, يوليو, 2014.