Emotional Reassurance and its Relation with Mental Motivation among Students of the Psychological Counseling Department
Main Article Content
Abstract
The current research aims to identify the correlation between emotional reassurance and mental motivation among students of College of Education for Human Sciences, as the results of the statistical analysis showed that the arithmetic mean of the scale of emotional reassurance amounted to (86.45) degrees and standard deviation (23.221) degrees and when compared to the hypothetical mean of (77.5) degrees at the level of significance (0.05) degree of freedom (59). It was found that the research samples have emotional reassurance, the researcher extracted the arithmetic mean for males and was equal to (89) and standard deviation (19.305) as the researcher by extracting the arithmetic mean for females and it was equal to (83.9) and a standard deviation (20.651) and extracting the significance of the differences and then using the (T) test where the calculated value reached (2.374), which is greater than the tabular value of (1,233). The results were reached in males said that they have more emotional reassurance than females, here the researcher has identified the level of mental motivation. The results of the statistical analysis showed that the arithmetic mean of the degrees on the scale of mental motivation reached (86,45) degrees and standard deviation (23.221) degrees and has compared to the hypothetical mean of (77,5) degrees at the level of significance (0.05) degree of freedom (59), where the research sample has mental motivation and identify the differences in mental motivation between students by sex (males - females) The researcher extracted the arithmetic mean for males and was equal to (92) and standard deviation (19.305) as the researcher extracted the arithmetic mean for females and was equal to (88) and standard deviation (20.651) and extracted the significance of the differences and then used the (T) test where the calculated (T) value (3.74), which is greater than the tabular (T) value of (1.244) at the level of significance (0.05) and the degree of freedom (58) and this means that there are statistically significant differences between the members of the research sample according to the gender variable in favor of males and to identify the significance of the differences in the correlation between emotional reassurance and mental motivation among students of the College of Education for Human Sciences Extracted the correlation Between emotional reassurance and mental motivation of the current research sample using Pearson's correlation coefficient, it was found that there is a direct correlation function between the two research variables, as the value of the calculated correlation coefficient reached (0.266), which is greater than the tabular value (0.098) at the degree of freedom (198) and the level of significance (0.05) and to test the significance of this correlation The researcher used to test the hypothesis of the (T) test for the correlation coefficient, as the results showed that the calculated (T) value reached (3.88), which is greater than the tabular T value of (1,960) at the level of significance ( 0.05) and the degree of freedom (199) This means that the calculated (T) value is statistically significant, and this indicates a significant correlation.
Article Details
This work is licensed under a Creative Commons Attribution-ShareAlike 4.0 International License.
References
ـ إبراهيم، الشافعي 2010 إدمان الأنترنت وعلاقته بالوحدة النفسية والطمأنينة النفسية لدى طلبة جامعة الملك خالد بالسعودية على ضوء بعض المتغيرات الديموجرافية، مجلة دراسات نفسية، القاهرة المجلد 20 العدد 3
ـ أسيا (2011) مستوى الامن النفسي والطمأنينة الانفعالية لدى الطالبة الجامعية في ضوء الحالة الاجتماعية والتخصص والمستوى العلمي، المؤتمر السنوي السادس عشر للإرشاد النفسي بجامعة عين شمس، مصر_
الجهني، عبد الرحمن 2010 الرهاب الاجتماعي وعلاقته بالطمأنينة النفسية والتحصيل لدى طلبة الجامعة، دراسات عربية في، علم النفس وعلم التربية
ـ أبو رياش، حسين وعبد الحق، زهرية (2007): علم النفس التربوي للطالب الجامعي والمعلم الممارس)، ط 1، دار المسيرة للنشر والتوزيع: عمان- الأردن
ـ الدليم، فهد عبد هللا 2005 الطمأنينة النفسية وعلاقتها بالوحدة النفسية لدى عينة من طلبة الجامعة، كلية التربية، جامعة الملك سعود: مجلة العلوم التربوية
ـ الحكاك، وجدان جعفر 2009 الصلابة النفسية والاطمئنان النفسي وعلاقتهما بالإبداع العلمي والنفسي لدى طلبة الجامعة، أطروحة دكتوراه غير منشورة، كلية الآداب، جامعة بغداد.
ـ الجنابي، فاضل زامل (1992): التفكير الناقد لدى طلبة جامعة بغداد وعلاقته بأساليب المعرفية، أطروحة دكتوراه غير منشورة، كلية التربية- ابن رشد، جامعة بغداد. 7ـ الذيابي، قصي عجاج سعود (2013): التفكير الجانبي وعلاقته بالدافعية العقلية لدى طلبة الجامعة، رسالة ماجستير غير منشورة، كلية التربية ابن الرشد: بغداد.
ـ أبو حطب، فؤاد عبد اللطيف 1973 التقويم النفسي، القاهرة، مكتبة الأنجلو المصرية، ط 3
ـ الحلفاوي، سامية 1993 الطمأنينة الانفعالية لدى طلبة الجامعات، رسالة ماجستير غير منشورة، كلية الدراسات الإنسانية، جامعة الأزهر مصر
ـ الزغلول، عماد عبد الرحيم (2012): مبادئ علم النفس التربوي، ط 4، دار المسيرة للنشر والتوزيع: عمان.
ـ الفراجي، سمية صبار عليوي (2011): الدافعية العقلية وعلاقتها بالتحصيل الدراسي لدى طلبة المرحلة الإعدادية، رسالة ماجستير غير منشورة، كلية التربية ابن الهيثم: بغداد..
الربيع، فيصل خليل 1996 أثر الأمن النفسي وبعض الخصائص الديموغرافية للمعلم في أدائه، رسالة ماجستير غير منشورة، جامعة اليرموك العيسوي، عبد الرحمن محمد 1985 سيكولوجية التنشئة الاجتماعية، دار الفكر الجامعي، بيروت، لبنان.
ـ العيسوي، عبد الرحمن محمد 1985 سيكولوجية التنشئة الاجتماعية، دار الفكر الجامعي، بيروت، لبنان.
ـ أبو جادو، صالح محمد (2007): تعليم التفكير النظرية والتطبيق، ط 1، عمان دار المسيرة للنشر والتوزيع والطباعة- الكبيسي، وهيب مجيد 2010 الإحصاء التطبيقي في العلوم الاجتماعية، بغداد: مؤسسة مصر
ـ الكبيسي، وهيب مجيد 2010 الإحصاء التطبيقي في العلوم الاجتماعية، بغداد: مؤسسة مصر
ـ الطراونه، نعمة) ٢٠٠٧( أثر التدريب الميداني لطلبة الإرشاد على اتجاهاتهم نحو العمل الإرشادي، رسالة ماجستير غ ير منشورة، جامعة مؤتة ، الكرك،
ـ جودت، عبد السالم (2011ا) لطمأنينة النفسية وعلاقتها بالوحدة النفسية لدى طلبة الجامعة مجلة العلوم الإنسانية كلية التربية صفي الدين الحلي جامعة بابل
ـ جبر، محمد جبر 1996 بعض المتغيرات الديموغرافية المرتبطة بالأمن النفسي، مجلة علم النفس، القاهرة
ـ راجح، أحمد عزت 1977 أصول علم النفس العام، ط 11، دار المعارف بمصر القاهرة. _، دراسات الصحة النفسية والإرشاد النفسي. القاهرة: عالم الكتب
ـ حموك، وليد سالم (2012): الدافعية العقلية وعلاقتها بالذكاء الانفعالي لدى طلبة جامعة الموصل، رسالة ماجستير غير منشورة: الموصل.
ـ خليف، نذير هارون (2004): الدافعية العقلية وعلاقتها بالتحصيل الدراسي لدى طلبة الكلية التربوية المفتوحة. رسالة ماجستير، مجلة الإشراف التربوي، العدد 2
ـ نوري، أحمد محمد (2004): قياس الدافع المعرفي لدى طلبة جامعة الموصل، بحث منشور جامعة الدول العربية، المنظمة العربية للتنمية الإدارية
ـ دودين، حمزة محمد 2010 تحليل الإحصائي المتقدم للبيانات باستخدام SPSS، الأردن عمان دار الميسرة للنشر والتوزيع. ط 1.
ـ شقير، زينب محمود 2005 مقياس الأمن النفس– كراسة التعليمات- مكتبة النهضة المصرية، القاهرة
ـ دواني، كمال سليم ١٩٨٣ اختبار ماسلو للشعور بالأمن دراسة صدق للبيئة الأردنية، دراسات العلوم الإنسانية،_
ـ عودة، فاطمة يوسف 2002 المناخ النفسي الاجتماعي وعلاقته بالطمأنينة الانفعالي وقوة الأنا لدى طالبات الجامعة، رسالة ماجستير غير منشورة
ـ يونس، وفاء محمود (2007): أثر استخدام أنموذج هيلدا تابا في الدافع المعرفي لدى طالبات الصف الثاني متوسط في مادة الأحياء، مجلة كلية التربية والعلم، المجلد 14، العدد 3.
ـ عقل، وفاء (2009) الأمن النفسي وعلاقته بمفهوم الذات لدى المعاقين بصري، رسالة ماجستير غير منشورة، كلية التربية، الجامعة الإسلامية، غزة .