The importance of multimodal transportationUnder international trade logistics

Main Article Content

Assist .Lect. Saad Talib Saadoon

Abstract

The transport industry in general witnessed spectacular technological developments at the beginning of the second half of the 20th century, a manifestation of these developments has been; and features of these developments was; the use of containers as a typical transport tool, In addition to technical advances in transport and communications and their methods of use and management, thus, it wasn't surprising that international bodies involved in attempts to establish legal rules fit for regulating international multimodal transport, these attempts have gone down the road, sometimes even and sometimes stalled, pending signature (United Nations Convention on the International Multimodal Transport of Goods) in 24/5/1980.


We will devote the first examination to the development of international legislation.

Article Details

How to Cite
Talib Saadoon, A. .Lect. S. (2023). The importance of multimodal transportationUnder international trade logistics. Basra Studies Journal, 2(ملحق العدد 50), 175–188. Retrieved from https://bsj.uobasrah.edu.iq/index.php/bsj/article/view/152
Section
Articles

References

(1) أحمد عبد المنصف محمود،نظم النقل متعدد الوسائط، محاضرات لطلبة الدراسات العليا بالأكاديمية العربية للنقل البحري1979-الاسكندرية.

(2))-UNCTAD Report,shipping Division1987Geneva,part 2 p4.

(3) المصدر السابق، ص8.

(4) علي جمال الدين عوض،النقل البحري للبضائع،دار النهضة1992-القاهرة،ص53.

(5) أحمد عبد المنصف محمود، مصدر سابق.

(6) علي جمال الدين عوض،م صدر سابق،ص57.

(7)عبد القادر العطير، اتفاقية الأمم المتحدة للنقل الدولي متعدد الوسائط للبضائع، مقال بمجلة الحقوق الكويتية، السنة الثامنة-العدد الثالث،ص174.

(8) المادة 12 من اتفاقية النقل المشترك لسنة 1973.

(9) الفقرة 3 من المادة الأولى من اتفاقية النقل المشترك.

(10) فاروق ملش، النقل المتعدد الوسائط الأوجه التجارية والقانونية، الأكاديمية العربية للعلوم والتكنولوجيا2006-الاسكندرية،ص66.

(11) المصدر السابق، ص68.

(12) عبد القادر العطير، مصدر سابق،ص174.

(13) المصدر السابق،ص182.

(14) UNCTAD Report,shipping Division1973Geneva,part 2,Decision 96, p8.

(15) UNCTAD /TD/MT/CONF/17pp1-3.

(16) See the common understanding repot No.(TD/B/604-TD/B/AC.15/23.

(17) UNCTAD,TD/MT/CONF/12/Add.1,p2.

(18) UNCTAD,TD/B/C4315,P7

(19) صبري كاطع عبد وعبد جمعة موسى الربيعي، الموسوعة البحرية، مطبعة الزمان-بغداد2003 ، ص91.

(20) أحمد عبد المنصف محمود، مصدر سابق، ص42- نص اتفاقية الأمم المتحدة للنقل الدولي متعدد الوسائط 1980.

(21) صبري كاطع وأخر، مصدر سابق،ص94.

(22) كارلين اولولين ، اقتصاديات النقل البحري، ترجمة مختار السويفي، مطابع مدكور- الإسكندرية،1979، ص183.

(23) المصدر نفسه، ص187.

(24) ومثالها سند الشحن المشترك (FIATA Bill of lading) فهو يقبل طوعاً المسؤولية من الباب للباب وفق أحكام الفقرة(أ) من المادة 1 من قواعد وثيقة النقل المشترك لسنة 1970.

(25) أحمد عبد المنصف محمود، مصدر سابق، ص87.

(26) فاروق ملش، مصدر سابق، ص98.

(27) المصدر نفسه، ص99.