Space- time as can be seen in the Book of (Kalela and Demna) for the writer Ibn AL Mukafa'a: A Study within Semiotic field
Main Article Content
Abstract
Tales of of Kalila and Dimna flourished within the reality of eternal conflict. It is a struggle with the desire to possess , rather the alienation that exists in this possession. The alienation means the time of imaginary events or facts that intersect with the desire to own the homeland, psychological possession and history. In our view, the time of facts is an imaginary time to make the reader believe in his effectiveness in achieving a balance in the vision from the outside in contact with the conviction of the inside. This is meaning of the virtual time following two other times. It is the first narrative tense, which is supposed to be performed by an unknown narrator who comes to us from the present of the narrative and what the well-known writer tells is a past tense and what the well-known writer tells is a past tense. The stories move in their factual time and imbue the characteristics of the known storyteller on the subject, the subject, in fact, what concerns us , because if we speak from our point of view by presenting the overall descriptions of the clear illusion process that the controller is another person, then this falls under the penalty of attribution, and ((attribution means abandoning direct bearing of the speech. This clearly shows that the writer was governed by the support law. He jumped on that by inventing a method whereby he avoided submitting to the chain of transmission with the phrase (they claimed), which he used to use as a passport to avoid a clash. Ibn al-Muqaffa said, on the authority of the philosopher, in Bidba: “They claimed that there was a diligent, worshiping hermit in the land of Karkh. This text, despite its escaping its temporal grip, but it confirms the desire to possess the temporality of the imaginary facts that we are about to present, which suggests that these facts were intended to be compatible with the real event as a camouflage. The key was to say the famous word “they claimed” from the philosopher’s tongue. Ibn al-Muqaffa narrates his point of view through the mouth of his animals, which shape the movement of different agents in time and space through the stage of imagination and creativity that he created in his easy and simple style and the temporal and spatial movement in his stories.
Article Details
This work is licensed under a Creative Commons Attribution-ShareAlike 4.0 International License.
References
ـ (كليلة ودمنة) للفيلسوف الهندي بيدبا، ترجمة عبد الله بن المقفع، قدم له وعلق عليه إبراهيم شمس الدين، منشورات مؤسسة الاعلمي للمطبوعات، بيروت/ لبنان، ط 1، 2002 م.
المراجع
ـ (إشكال الزمان والمكان في النص الأدبي)، ميخائيل باختين، ترجمة يوسف حلاق، منشورات وزارة الثقافة في الجمهورية العربية السورية، دمشق، 1990 م.
ـ (إشكالية المكان في النص الأدبي)، ياسين النصير، دار الشؤون الثقافية العامة، بغداد، ط 1، 1989 م.
ـ (البناء الفني في الرواية العربية في العراق)، د. شجاع العاني، دار الشؤون الثقافية العامة، بغداد، ط1، 2000 م.
ـ (الرواية والمكان)، ياسين النصير، منشورات وزارة الثقافة سلسلة الموسوعة الصغيرة، دار الحرية للطباعة، بغداد، العدد (195)، 1980 م.
ـ (الزمن والرواية)، أ.أ. مندلار، مراجعة إحسان عباس، دار صادر للطباعة والنشر، بيروت/ لبنان، ط 1، 1997 م.
ـ (الغائب/ دراسة في مقامة للحريري)، عبد الفتاح كيليطو، دار توبقال للنشر، الدار البيضاء، ط 3، 1987 م.
ـ (الفضاء الروائي عند جبرا ابراهيم جبرا)، الدكتور ابراهيم جنداري، دار الشؤون الثقافية العامة، بغداد، ط1، 2001 م.
ـ (القارئ والنص، العلامة والدلالة)، سيزا قاسم، المجلس الأعلى للثقافة، 2002 م.
ـ (المساحة المختفية، قراء في الحكايات الشعبية)، ياسين النصير، المركز الثقافي العربي، الدار البيضاء، بيروت، 1995 م.
ـ (بناء الرواية، دراسة مقارنة لثلاثية نجيب محفوظ)، سيزا قاسم، الهيئة المصرية للكتاب،1984 م.
ـ (بنية المتخيل في نص ألف ليلة وليلة)، المصطفى مويقن، دار الحوار، سورية، ط 1، 2005 م.
ـ (بنية النص السردي من منظور النقد الأدبي)، د. حميد لحمداني، بيروت، الدار البيضاء، ط 2، 1993 م.
ـ (تحليل الخطاب الروائي)، سعيد يقطين، المركز الثقافي العربي، بيروت، الدار البيضاء، ط 2، 1989 م.
ـ (جماليات المكان)، جاستون باشلار، ترجمة: غالب هلسا، كتاب الاقلام، يصدر عن مجلة الاقلام دار الجاحظ للنشر، وزارة الثقافة والإعلام، بغداد، 1980 م.
ـ (شعرية المكان في الرواية الجديدة، الخطاب الروائي لأدوار الخراط أنموذجاً)، خالد حسين، مؤسسة اليمامة الصحفية، كتاب الرياض (83)، 1421م.
ـ (في الإيقاع الروائي)، د. احمد الزغبي، دار المناهل للطباعة والنشر والتوزيع، بيروت، لبنان، ط 1، 1995 م.
ـ (في معرفة النص دراسات في النقد الأدبي)، يمنى العيد، منشورات دار الآفاق الجديدة، بيروت، ط 3، 1985 م.
ـ (كتاب المنزلات منزله القراءة)، طراد الكبيسي، ج 3، دار الشؤون الثقافية العامة، بغداد، 1997 م.
ـ (مدخل إلى نظرية القصة)، سمير المرزوقي وجميل شاكر، دار الشؤون الثقافية العامة، بغداد، طبعة خاصة بالمشرق العربي، 1986 م.
ـ (نصيات بين الهرمنيوطيقا والتفكيكية)، ج. هيو سلفرمان، ترجمة: حسن ناظم وعلي حاكم صالح، المركز الثقافي العربي، الدار البيضاء، المغرب، ط 2، 2002 م.
ـ (نظام الزمان العربي دراسة في التاريخيات العربية - الإسلامية)، الدكتور رضوان سليم، مركز دراسات الوحدة العربية، بيروت، ط 1، 2006 م.
الدوريات
ـ (مجلة الفكر العربي المعاصر)، العددان (44- 45)، مركز الإنماء القومي، بيروت، 1987 م.