Identification of Existence in Al-Hallaj’s Poetry (Explanatory study)
Main Article Content
Abstract
This title sheds a light on a dual study (humanity and theology), then the concept of solutions and union in al-Hallaj’s poetry. These concepts occupied a large part of the studies of researchers in ancient and modern ones, but they differed in their understanding, due to their being thorny ideas, which led to al-Hallaj falling victim to a distorted understanding because of those concepts that were reflected in his poetic texts. The researcher, in this study, tried to find out the reality of these Sufi concepts according to what he says: his poetic text and in isolation from the historical rulings emanating from a recipient who fell captive to the predetermined formulas of takfir. The interpretive reading revealed a clarity of the existential principles in which he believed - and in particular - after linking it to the theory of existence among the Sufis. Therefore, the contents of the research and its main axes formed answers revealed the reality of the principle (existence) latent in the meanings and contexts of poetic texts for the essence of existence in its two dimensions: (absolute existence, and possible existence). It became clear that the truth of the identity of Dhat al-Hallaj as a (possible) existence in (absolute) existence. It also expressed the great relationship with the trilogy (the self, the beloved, and the language), which led the researcher to make the concept of identification with absolute existence a main title for this research.
Accordingly, the study revealed a vision that the form of existence latent under the folds of al-Hallaj's poetic text represented something completely different from what was drawn by the extremist intellectual projections of which al-Hallaj fell victim.
Article Details
This work is licensed under a Creative Commons Attribution-ShareAlike 4.0 International License.
References
(1) ينظر، الفتوحات المكية ، محيي الدين ابن عربي ،ضبطه وصحّحه، أحمد شمس الدين ،بيروت -دار الكتب العلمية 1999،المجلد 1 :15 وكذلك كتابه ،فصوص الحكم والتعليقات عليه:أبو علاء عفيفي ،ج ١،بيروت-دار الكتاب العربي:٢١١ .
(2) ينظر كتاب الميتافيزيقا ، ترجمة إمام عبدالفتاح إمام ط3،القاهرة ،دار نهضة مصر 2009م:[ ك12،ف7، 20، 35،]:540
(3) هذه مفاهيم منطقية فلسفية تبين علاقة الشيء بعلية وجوده ، فالضرورة necessity لغة هي الحاجة، واصطلاحاًً هي مقولة لما يتميز به الشيء من وجوب، أو امتناع(استحالة)، أما منطقياً فهي استحالة انفكاك المحمول عن الموضوع، سواء كانت ناشئة عن ذات الموضوع أو عن أمر منفصل عنها. والضرورة الفلسفية إما إيجابية وهي الوجود، أو سلبية وهي العدم. ويقابل الضرورة الإمكان possibility، أو الجواز contingency. وأحياناً تقال الضرورة على الحتمية determinism والقدرية.للمزيد ينظر الموسوعة العربية على محرك(google chrome )
(4) للمزيد حول الجدل (أصالة الوجود والماهية) لدى الفلاسفة المتقدمين والمتأخرين،ينظر "النظام الوجودي وعلاقة الوجود" مقالة ،يحيى محمد-Yaha-mohamed.blogspot
(5) ينظر،فلسفتنا ،محمد باقر الصدر- ط٢ -دار التعارف للمطبوعات-بيروت-لبنان -١٩٩٨م : ٢٢٨-٢٣٠
(6) ينظر الفتوحات المكية :مج ١ :١٥ وكذلك فصوص الحكم:٢١١
(7) مبدأ (الواحد والكثرة) مفهوم ،شاع في مؤلفات المتصوفة وعلى رأسهم ابن عربي ويعني: صدور الموجودات المتكثرة من الموجود (الواحد )،ينظر المصدرين السابقين. ١٥-٢١١
(8) فصوص الحكم:٧٩
(9) ينظر ابن عربي ووحدة الوجود بين مؤيديه وخصومه -د. فرست مرعي "مقال"
https://zahawi.org/?p=4804&lang=ar
(10) ديوان الحلاج ،إبي المُغيث الحسين بن منصور بن محمي البيضاوي صنعه وأصلحه :كامل مصطفى الشيبي ،ويليه كتاب الطواسين، حققه واصلحه :بولس نويا اليسوعي -الطبعة الثالثة: مصححة ومزيدة-منشورات الجمل كولونيا (ألمانيا)-بغداد ٢٠٠٧م:١٥٨
(11) ظهر الإسلام: أحمد أمين، كلمات عربية للترجمة والنشر -القاهرة٢٠١٣م ،ج٢: ١٦٣
(12) التجلّي: مفهوم صوفي قائم على أن الله تعالى يمكن أن يتجلى للخواص من عباده و يستندون في ذلك للآيات القرآنية في تجلّي الله تعالى للنبي موسى وللنبي محمد صلى الله عليه وآله وسلم. ينظر ديوان الحلاج ويليه كتاب الطواسين:١٦٠-١٦١
(13) المصدر نفسه :٣٠
(14) الحديد:٣، ينظر تفسير الآية، الميزان في تفسير القرآن محمد حسين الطباطبائي-منشورات دار الأعلمي بيروت-لبنان،ج١٩: ١٤٥.
(15) النور:٤٣
(16) التصوّف، تأليف ماسنيون ومصطفى عبد الرازق،ترجمة إبراهيم زكي خورشيد-دار آفاق للنشر والتوزيع-القاهرة-ط1-2019م :66
(17) ديوان الحلاج:٣٠
(18) ينظر تفسير الميزان، ج١٩: ١٤٥ وكذلك مواهب الرحمن، السيد عبدالاعلى السبزواري ،ج١١،سورة الحديد .
(19) الحركة التواصلية في الخطاب الصوفي مقال أكاديمي، منشور-google chrome
(20) ديوان الحلاج: ٧٠
(21) ينظر ديوان الوجد، هادي العلوي-دار المدى للثقافة والنشر- دمشق -سوريا، ط٢- ١٩٩٨م:٤٣
(22) ديوان الحلاج:٨٠
(23)ا لخبرة الجمالية، د سعيد-الموسوعة الجامعية للنشر والتوزيع-بيروت، ط١-١٩٩٢م: ٣٤١
(24) معالم الرمزية في الشعر الصوفي العربي، نور سليمان-الجامعة الأمريكية-بيروت، ط١-١٩٥٤م:٧٤
(25) ديوان الحلاج: ٨٣
(26) جماليات الخطاب الصوفي من منظور اسلوبي -مقال-منشور على شبكة العنكبوتية-الانترنت.
(27) الحج: ١١
(28) جماليات الخطاب الصوفي-مقال، سابق