آليات اشتغال الأنساق الدلالية في أداء الممثل المسرحي العراقي

محتوى المقالة الرئيسي

الباحثة. رنا فالح لفتة
أ.م.د. وعد عبدالأمير خلف

الملخص

تعد آليات اشتغال الأنساق الدلالية في أداء الممثل المسرحي من الركائز الأساسية التي يعتمد عليها المسرح في توصيل المعاني والمضامين إلى الجمهور. فالممثل لا يقتصر على النطق بالحوار أو التحرك على خشبة المسرح، بل يستخدم طيفًا واسعًا من الرموز والإشارات الحسية والجسدية التي تسهم في بناء المعنى وتوليد الدلالات. هذه الأنساق الدلالية تعتمد على عدة عناصر متكاملة تشمل تعابير الوجه، وحركة الجسد، ونبرة الصوت، واستخدام الفضاء المسرحي، بحيث يتفاعل كل عنصر مع الآخر لخلق تجربة تأويلية معقدة ومتكاملة. يضاف إلى ذلك السياق الثقافي والاجتماعي الذي قد يؤدي دورًا محوريًا في تشكيل فهم الجمهور لهذه الدلالات، حيث تصبح العلاقة بين الممثل والمتلقي تفاعلية تعتمد على التفسير الشخصي والجماعي للرموز المسرحية. ومن خلال ما تقدم تضمّن البحث أربعة فصول، حيث جاء الفصل الأول الذي يمثل الإطار المنهجي المتضمن مشكلة البحث وهدفه وحدوده وتحديد المصطلحات وتعريفها، أما الفصل الثاني فيمثل الإطار النظري الذي يتضمن مبحثين، الأول: دور الأنساق الدلالية في أداء الممثل وفق الأساليب العالمية الحديثة، والمبحث الثاني: آليات اشتغال الأنساق الدلالية  في أساليب التمثيل العالمية  المعاصرة، ثم ما أسفر عن الإطار النظري من  مؤشرات، أما الفصل الثالث إجراءات البحث فقد تضمن مجتمع البحث ومنهجه وأداته وعينته ثم تحليل العينة، أما الفصل الرابع فقد تضمن أهم نتائج واستنتاجات البحث ثم التوصيات والمقترحات، وثم ختم البحث بقائمة المصادر والمراجع.

تفاصيل المقالة

كيفية الاقتباس
فالح لفتة ا. ر., & عبدالأمير خلف أ. و. (2025). آليات اشتغال الأنساق الدلالية في أداء الممثل المسرحي العراقي. مجلة دراسات البصرة, 1(63), 409–448. استرجع في من http://bsj.uobasrah.edu.iq/index.php/bsj/article/view/375
القسم
Articles

المراجع

sources

-Ahmad Deeb Shabwa: "Artaud's Theater of Cruelty: The Body and the Expression of Movement and Space," Contemporary Arab Thought Magazine, Beirut, Issue 40, July-August 1986.

-Eric Bentley: The Theory of Modern Theater, translated by Youssef Abdel-Masih Tharwat, Baghdad: Ministry of Culture, General Directorate of Cultural Affairs, 1975.

-Antoine Artaud: Theater and Its Doppelganger, translated by Samia Ahmed Asaad, Cairo: Dar Al-Nahda Al-Arabiyya, 1973.

-Honest Grodzicki: Classic Polish Experimental Directors, translated by Hanaa Abdel Fattah, Cairo: Ministry of Culture, Cairo International Festival for Experimental Theatre, 2004.

-Pan Kossowicz: Kantor's Theater for the Formation of Death, translated by Hanaa Abdel Fattah, Cairo: Egyptian General Book Organization, 2006.

-Boris Zakhova: Preparing the Actor, translated by Tawfiq Al-Mu'adhin, Cairo: Madbouly Library, 4th ed., 1998.

-Jacques Lecoq: The Poetics of the Body: Teaching Theatrical Creativity, translated by Muhammad Saif, Amman: Dar Al-Nahda for Publishing and Distribution, 2019.

-Jan Melling and Gerharmeli: Modern Theories of Theatrical Performance, translated by Iman Hegazy, Cairo, Ministry of Culture, Cairo International Festival for Experimental Theatre, 2004.

-James Ronis Evans: Experimental Theatre from Stanislavski to Peter Brook, translated by Farouk Abdel Qader, Sharjah: House of Culture and Media Sharjah Center for Intellectual Creativity, 2000.

-Jamil Hamdawi: Trends in Theater Directing, Basra: Dar Al-Funun wal-Adab Publishing House, 2022.

-Joseph Chaikin: The Actor's Presence: Notes on Open Theater and Masks, and on Representation and Repression, translated by Sami Salah, Cairo: Cairo International Festival for Experimental Theater, Egyptian Book Organization Press, 1999.

-Julian Hilton: The Theory of Theater Performance, translated by Nihad Helmeya, Sharjah: Sharjah Center for Intellectual Creativity, 2001.

-Jerzy Grotowski: Toward a Poor Theater, translated by Kamal Qasim Nader, Baghdad: Ministry of Culture and Information, 1982.

-David Bradley and David Williams: Theater of Directors, translated by Amir Salama, Cairo: General Authority for Cultural Palaces, 1997.

-Zygniev Tara Ranenko: China's Theatrical Spaces, translated by Hanaa Abdel Fattah, Cairo: Ministry of Culture, Cairo International Festival for Experimental Theater, 2006.

-Sami Abdel Hamid: Innovations of Theatre Artists in the Twentieth Century, Baghdad, Balqis Al-Doski Publishing House, 2005.

-Sami Abdel Hamid: The Art of Acting: New Theories and Techniques for a New Theatre, Beirut: Al-Basaer House and Library, 1st ed., 2011.

-Samia Asaad: Theatrical Semantics, Alam Al-Fikr Magazine, Volume 10, Issue 4, Kuwait, Ministry of Information, 1980.

-Samia Ahmed Asaad: "Antoine Artaud and Contemporary Theater" in Contemporary French Literature, Cairo: General Arab Book Organization, 1976.

-Saad Ardash: The Director in Contemporary Theater, Kuwait: National Council for Culture, Arts, and Letters, Alam Al-Ma'rifa Series, Issue 19, 1979.

-Salim Al-Jazaery: "Methods and Styles of International Directors," Aqlam Baghdad Magazine, Issue 1, Year 15, November 1979.

-Samir Sarhan: New Experiments in Theatrical Art, Egypt: Hala Publishing and Distribution, 1st ed., 2006.

-Sonia Moore: Actor Training Using the Stanislavski Method, translated by Sami Abdel Hamid, Theater and Cinema Magazine, Baghdad: Cinema and Theater Magazine, Issue 2, Year 1, May 1971.

-Shukri Abdel Wahab, The Scientific and Theoretical Foundations of Theatrical Directing, Beirut: Horus International Publishing and Distribution, 2007.

-Saliba, Jamil: The Philosophical Dictionary, Beirut: Dar Al-Kitabah, 1971

-Diaa Shamsi Hassoun: "Experimentation in American Theater," Journal of the University of Babylon, Educational Sciences, Volume 6, Issue 2, 2001.

-Abdul Sahib Nima Mar'i: Kinetic Formation and Mise-en-Scene in Theatrical Performance, Sharjah: Ministry of Culture and Information, 2003.

-Abdul Ghafour Nima: Contemporary Trends in Theater, Baghdad: Haddad Press, 1971.

-Abdul Karim Abboud Al-Mubarak: Movement and its Intellectual and Aesthetic Connotations in Theatrical Performance, Master's Thesis, Baghdad, College of Fine Arts, 1991.

-Abdullah Ibrahim Ghuloum and Qasim Muhammad Awni Karumi: Actor Training Techniques, Research and Experiences Published by the Permanent Committee for Private Theater Groups in the Gulf Cooperation Council Countries, Arab Foundation for Studies and Publishing, 2002.

-Abboud Hassan Al-Muhanna, Dr. Ali Al-Hamdani, Dr. Nashat Mubarak Saliu: Methods of Acting Performance Throughout the Ages, 1st ed., Amman, Al-Manhajiyya House for Publishing and Distribution, 2016.

-Aqeel Mahdi Youssef: Theories in the Art of Acting, Baghdad: Directorate of Dar Al-Kutub for Printing and Publishing, 1988.

-Awni Karumi: Grotowski and the Poor Theater, Al-Aqlam Magazine, Baghdad, Special Issue on World Theater, Dar Al-Hurriya, 1979.