Past Continuous Tense in the Holy Qur’an: a study in text analysis

Main Article Content

Researcher. Maysa Abdullah Ghelim
Assist .Prof. Dr. Dameer Lafta Hussin

Abstract

This research sheds light on the continuity of time in past verbs and standing on the direction of continuity. The research also addresses the problem of formula (positive) time and contextual time that comes from the synergy of clues in the text. The relationship between time and formula is glimpsed when it is contextualized and its extended temporal energies are shown. The research highlighted the implicit meanings and the reason for the continuation of time through textual analysis, and the verb indicative of permanence is often attributed to God Almighty; Being eternal and ever-existing, God's actions are continuous and not limited to a single time, and this is revealed by the general context of the text. The current events in the Holy Qur’an are characterized by continuity and non-submission to the morphological time, as they come with indefinite periods of time, so they occur in multiple times. The expression of the continuous event was limited to the verb preceded by a synthetic presumption or a placeholder according to the analysis of the texts.

Article Details

How to Cite
Abdullah Ghelim , R. M., & Lafta Hussin, A. .Prof. D. D. (2023). Past Continuous Tense in the Holy Qur’an: a study in text analysis. Basra Studies Journal, 1(ملحق العدد (49) البصرة), 437–458. Retrieved from https://bsj.uobasrah.edu.iq/index.php/bsj/article/view/176
Section
Articles

References

المصادر

القرآن الكريم

ـ إرشاد العقل السليم إلى مزايا الكتاب الكريم، أبو السعود، دار الفكر للطباعة والنشر و التوزيع.

ـ أنوار التنزيل وأسرار التأويل، ناصر الدين أبو سعيد عبد الله بن عمر بن محمد الشيرازي البيضاوي(ت685هـ)، تحقيق: محمد عبدالرحمن المرعشلي، ط/1، دار إحياء التراث العربي، بيروت، 1418هـ.

ـ الإيضاح في علوم البلاغة، محمد بن عبد الرحمن بن عمر جلال الدين القزويني المعروف بخطيب دمشق(ت739هـ)، تحقيق: محمد عبد المنعم خفاجي، ط/3، دار الجيل، بيروت.

ـ البحر المحيط في التفسير، أبو حيان محمد بن يوسف بن علي بن يوسف بن حيان أثير الدين الأندلسي(ت745هـ)، تحقيق: صدقي محمد جميل، دار الفكر، بيروت، 1420هـ.

ـ بدائع الفوائد، أبو عبد الله محمد بن أبي بكر بن أيوب ابن قيم الجوزية(691-751)، تحقيق: علي بن محمد العمران، دار عطاءات العلم، الرياض، دار ابن حزم، بيروت، ط/5، 1440هـ -2019م.

ـ تأويل مشكل القرآن، أبو محمد عبدالله بن مسلم بن قتيبة الدينوري(ت276هـ)، تحقيق: إبراهيم شمس الدين، دار الكتب العلمية، بيروت-لبنان.

ـ التبيان في إعراب القرآن، أبو البقاء عبدالله بن الحسين بن عبدالله العكبري(ت616هـ)، تحقيق: علي محمد البجاوي، عيسى البابي الحلبي وشركاه.

ـ تحرير المعنى السديد وتنوير العقل الجديد من تفسير الكتاب المجيد، محمد الطاهر بن محمد بن محمد الطاهر بن عاشور التونسي(ت1393هـ)، الدار التونسية للنشر، تونس، 1984م.

ـ التذييل والتكميل في شرح كتاب التسهيل، أبو حيان محمد بن يوسف بن علي بن يوسف بن حيان أثير الدين الأندلسي )ت745هـ)، تحقيق: حسن هنداوي، ط/1، دار القلم-دمشق)من 1إلى 5)، وباقي الأجزاء دار كنوز إشبيليا-الرياض، 1418- 1434هـ/1997- 2013م.

ـ تفسير الماتريدي(تأويلات أهل السنة)، محمد بن محمد بن محمود أبو منصور الماتريدي(ت333هـ)، تحقيق: مجدي باسلوم، ط/1، دار الكتب العلمية، بيروت-لبنان، 1426هـ - 2005م.

ـ جامع البيان عن تأويل آي القرآن، أبو جعفر محمد بن جرير الطبري(224-310هـ)، دار التربية والتراث، مكة المكرمة.

ـ جمهرة اللغة، أبو بكر محمد بن الحسن بن دريد الأزدي(ت321هـ)، تحقيق: رمزي منير بعلبكي، ط/1، دار العلم للملايين، بيروت، 1987م.

ـ حاشية الدسوقي على مختصر المعاني لسعد الدين التفتازاني(ت792هـ)ومختصر السعد هو شرح تلخيص مفتاح العلوم لجلال الدين القزويني، محمد بن عرفة الدسوقي، تحقيق: عبدالحميد الهنداوي، المكتبة العصرية، بيروت.

ـ الحلل في اصلاح الخلل من كتاب الجمل، أبو محمد عبدالله بن محمد بن السيد البطليوسي(444 – 521ه)، تحقيق: سعيد عبدالكريم سعودي، دار الطليعة للطباعة والنشر، بيروت.

ـ دراسات لأسلوب القرآن الكريم، محمد عبدالخالق عضيمة(ت1404هـ)، تصدير: محمود محمد شاكر، دار الحديث، القاهرة.

ـ دلالتا الفعل، فاطمة حسن عبدالرحيم، مجلة كلية الدراسات الإسلامية والعربية للبنين، جامعة الأزهر، العدد 25، القاهرة، 2007.

ـ روح البيان، أبو الفداء إسماعيل حقي بن مصطفى الحنفي(ت1127هـ)، دار الفكر، بيروت.

ـ روح المعاني في تفسير القرآن العظيم والسبع المثاني، شهاب الدين محمود بن عبدالله الحسين الألوسي(ت1270هـ)، تحقيق: علي عبدالباري عطية، ط/1، دار الكتب العلمية، بيروت، 1415هـ.

ـ الزمن في الشرط بين المضي والاستقبال، عبدالعزيز بن أحمد المنيع، مجلة جامعة طيبة للآداب والعلوم الإنسانية، ع/417.

ـ شرح ابن الناظم علي ألفية ابن مالك، بدر الدين محمد ابن الإمام جمال الدين محمد بن مالك(ت686هـ)، تحقيق: محمد باسل عيون السود، ط/1، دار الكتب العلمية، 1402هـ - 2000م.

ـ شرح التسهيل المسمى" تمهيد القواعد بشرح تسهيل الفوائد"، محمد بن يوسف بن أحمد محب الدين الحلبي ثم المصري المعروف بناظر الجيش(ت778ه)، تحقيق: علي محمد فاخر وآخرون، ط/1، دار السلام للطباعة والنشر والتوزيع و الترجمة، القاهرة-جمهورية مصر العربية، 1428ه.

ـ شرح الكافية الشافية، جمال الدين ابو عبدالله محمد بن عبدالله بن مالك الطائي، تحقيق: عبدالمنعم أحمد هريدي، ط/1، جماعة ام القرى مركز البحث العلمي وإحياء التراث الإسلامي كلية الشريعة والدراسات الإسلامية، مكة المكرمة، 1402هـ - 1982م.

ـ شرح المفصل للزمخشري، يعيش بن علي بن يعيش أبن أبي السرايا محمد بن علي المعروف بأبن يعيش وبأبن الصانع(ت643هـ)، ط/1، دار الكتب العلمية، بيروت-لبنان، 1422هـ -2001م.

ـ شرح المقدمة المحسبة، طاهر بن أحمد بن بابشاذ(ت469هـ)، تحقيق: خالد عبدالكريم، ط/1، المطبعة العصرية، الكويت، 1997م.

ـ غريب القرآن المسمى بنزهة القلوب، محمد بن عزيز السجستاني(ت330ه)، تحقيق: محمد أديب عبدالواحد جمران، ط/1، دار قتيبة، سوريا، 1416ه -1995م.

ـ الفواتح الإلهية والمفاتيح الغيبية الموضحة للكلم القرآنية والحكم الفرقانية، نعمة الله بن محمود النخجواني ويعرف بالشيخ علون(ت920هـ)، ط/1، دار ركابي للنشر، الغورية - مصر، 1419هـ - 1999م.

ـ كتاب الأفعال، أبو عثمان سعيد بن محمد القرطبي ويعرف بابن الحداد(ت بعد 400هـ)، تحقيق: حسين محمد شرف، مؤسسة دار الشعب للصحافة والطباعة والنشر، القاهرة-جمهورية مصر العربية، 1395هـ - 1975م.

ـ كتاب العين، أبو عبد الرحمن الخليل بن أحمد بن عمرو بن تميم الفراهيدي البصري(ت170هـ)، تحقيق: مهدي المخزومي وإبراهيم السامرائي، دار ومكتبة الهلال.

ـ الكشاف عن حقائق غوامض التنزيل، أبو القاسم محمود بن عمرو بن أحمد الزمخشري(ت538هـ)، ط/3، دار الكتاب العربي، بيروت، 1407هـ.

ـ اللباب في علوم الكتاب، أبو حفص سراج الدين عمر بن علي بن عادل النعماني(ت775هـ)، تحقيق: الشيخ عادل أحمد عبد الموجود والشيخ علي محمد معوض، ط/1، دار الكتب العلمية، بيروت-لبنان، 1419هـ -1988م.

ـ لطائف الإشارات، عبدالكريم بن هوزان بن عبدالملك القشيري(ت465هـ)، تحقيق: إبراهيم البسيوني، ط/3، الهيئة المصرية العامة للكتاب، مصر.

ـ معاني القرآن وإعرابه، إبراهيم بن السري بن سهل أبو إسحاق الزجاج(ت311هـ)، تحقيق: عبد الجليل عبده شلي، ط/1، عالم الكتب، بيروت، 1408هـ -1988م.

ـ معجم مقاييس اللغة، أبو الحسين أحمد بن فارس بن زكريا القزويني الرازي(ت395هـ)، تحقيق: عبدالسلام محمد هارون، دار الفكر، 1399هـ - 1979م.

ـ مفاتيح الغيب = التفسير الكبير، أبو عبدالله محمد بن عمر بن الحسن بن الحسين الرازي(ت606هـ)، ط/3، دار إحياء التراث العربي، بيروت، 1420هـ.

ـ المقتضب، محمد بن يزيد بن عبد الأكبر الأزدي المعروف بالمبرد(ت285هــ)، تحقيق: محمد عبد الخالق عضيمة، عالم الكتب، بيروت.

ـ نتائج الفكر في النحو، أبو القاسم عبد الرحمن بن عبدالله بن أحمد السهيلي(ت581هـ)، ط/1، دار الكتب العلمية، بيروت، 1412هـ - 1992م.

ـ النحو الوافي، عباس حسن(ت1398هـ)، ط/15، دار المعارف.

ـ نحو الفعل المضارع ومكانته في التراكيب الإسنادية، رمزي منير بعلبكي، رسالة مقدمة الى دائرة اللغة العربية ولغات الشرق الأدنى، الجامعة الامريكية، بيروت، ايار-1975.